Kim jesteśmy?

Nazywam się Joanna Jakś. Jestem pedagożką, socjoterapeutką, specjalistką edukacji i terapii osób w spektrum autyzmu, Positive Consultant in Autistic Spectrum, psychoterapeutką Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej w trakcie kształcenia, inżynierem zarządzania procesami. W efekcie współpracy w Fundacji Prodeste zostałam współautorką książki pt. "Spektrum autyzmu i Stosowana Analiza Potrzeb".
Nigdy nie planowałam pracować z ludźmi, to ludzie wybrali mnie i zanim się spostrzegłam - zawodowo jestem tu, gdzie jestem.
Przez wiele lat nie spodziewałam się, że nauroróżnorodność jest tak blisko mnie. Choć wiedziałam o jej istnieniu, nie myślałam o tym, że może dotyczyć mnie i moich bliskich. Pracując nad własnym samorozwojem od 8 r.ż. spotykałam w grupach terapeutycznych różne osoby. Ukształtował się we mnie pogląd, że ludzie są po prostu różni. Moim ogromnym zdziwieniem było odkrycie, że neuroróżnorodność może stanowić tak ogromne wyzwania - nie z powodu własnych ograniczeń a w wyniku oddziaływań otoczenia lub konieczności dostosowania się do wymogów i norm stworzonych dla osób o większościowym sposobie rozwoju. Mówię o neuroróżnorodności, która czasami określana jest bardzo konkretnymi nazwami, jednak to, co jest dla mnie ważne to drugi człowiek i jego potrzeby.
Budowanie własnej samoświadomości w obszarze możliwości rozpoznawania własnych potrzeb i odpowiadania na nie, jest moim zdaniem jednym z kluczowych obszarów rozwijania dobrostanu.
Autystycznekartki powstały w wyniku ADHD-owego impulsu i niesamowitym zaskoczeniem jest dla mnie ich popularność. Szczególnie, że rysowanie jest czymś o czym nigdy nie pomyślałabym jako o mojej "mocnej stronie". Dobre oceny z plastyki otrzymywałam raczej z wyrozumiałości nauczycieli i ich troski o to, by nie psuć mi świadectwa ;) . Tym bardziej ogromną moją radość budzi fakt, że służą wielu osobom i pomagają tłumaczyć świat. Rysuję je fizycznie, ale nie powstałyby nigdy, gdyby nie wielogodzinne rozmowy z Olą, które przydarzają nam się najczęściej w czasie podróży po Polsce.
Prywatnie jestem żoną i mamą w neuroróżnorodnej rodzinie, miłośniczką kotów, lawendy, gotowania i planowania.

Nazywam się Aleksandra Kowalik. Jestem pedagożką, muzykoterapeutką, specjalistką wsparcia osób w spektrum autyzmu, Positive Consultant in Autistic Spectrum, psychoterapeutką Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej w trakcie kształcenia, współautorką książki pt. "Spektrum autyzmu i Stosowana Analiza Potrzeb".
Przez 15 lat zawodowo byłam związana z Fundacją Prodeste, w której pełniłam funkcję członikini zarządu. Zawodowo realizuję się w pracy diagnostycznej, konsultacyjnej i szkoleniowej. Wspieram głównie osoby w spektrum autyzmu - dzieci, dorosłych i rodziców. W mojej pracy fascynuje mnie rozwój człowieka i jego dobrostan. Szczególne miejsce w moim zawodowym obszarze zajmują osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ponieważ kontakt z nimi jest dla mnie nieustającym źródłem inspiracji do poszukiwania nowych, bezpiecznych sposobów budowania kontaktu i relacji. Wiem, że na świecie jest pewna, szczególna grupa osób o niezwykłej wrażliwości, którą warto chronić, ponieważ dzięki tym ludziom nasz świat staje się lepszy. Każdego dnia spotykam się - zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym, z koniecznością pośpiechu i obciążeniem często zbyt dużym dla jednej osoby. Dlatego poszukuję rozwiązań i sposóbów na to, by mogło nam się żyć po prostu łatwiej. Staram się poszukiwać języka, który w prosty sposób opisuje trudne i skomplikowane zagadnienia, bo wierzę, że zmiana w zachowaniu i kulturze często zaczyna się właśnie od słów, których używamy oraz od tego, jakie nadajemy im znaczenie. Bardzo lubię pracować w obszarze szkoleniowym - zarówno wśród specjalistów, jak i rodziców. Humanistyczne i relacyjne podejście tych spotkań pozwala mi czerpać z zasobu jakim jest wzajemność w kontakcie. Możemy wymieniać się doświadczeniami i budować sieci wsparcia społecznego, których wciąż potrzeba w naszym pędzącym świecie.
Jestem również współautorką koncepcji wspierania opisanej w książce "Spektrum autyzmu i Stosowana Analiza Potrzeb". Nie rysuję bezpośrednio Autystycznychkartek, ale wraz z Asią tworzymy koncepcje i pomysły podczas naszych licznych podróży. Z jednej strony cenię sobie spokój i stabilizację, ale również lubię ruch i działanie, ponieważ to one pomagają mi lepiej myśleć.
Prywatnie jestem mamą w neuroróżnorodnej rodzinie. Lubię muzykę (taką przez siebie wybraną), przyrodę, gry i seriale. Próbuję wychowywać dwa koty o przeciwstawnych charakterach. Śpiewam i (czasami) gram na wiolonczeli w Chórze Kameralnym Corona Borealis w Toruniu.

Galeria Inspiracji

Odkryj piękno neuroróżnorodności poprzez nasze wyjątkowe zdjęcia.

A flip chart with various colored sticky notes attached, containing words and concepts like 'people 1st', 'respect', 'diversity', 'vision', and 'teamwork'. The notes are predominantly pink, yellow, green, and blue. The background features a wall with geometric, dark gray panels.
A flip chart with various colored sticky notes attached, containing words and concepts like 'people 1st', 'respect', 'diversity', 'vision', and 'teamwork'. The notes are predominantly pink, yellow, green, and blue. The background features a wall with geometric, dark gray panels.
Two flags with vibrant rainbow colors are waving against a clear blue sky. The flags include symbols and additional colors representing diversity and inclusion.
Two flags with vibrant rainbow colors are waving against a clear blue sky. The flags include symbols and additional colors representing diversity and inclusion.
A tablet displaying the word 'Anxiety' in bold letters with a bright pink background and neon green scribbles. The tablet is placed on a white surface next to a white stylus pen.
A tablet displaying the word 'Anxiety' in bold letters with a bright pink background and neon green scribbles. The tablet is placed on a white surface next to a white stylus pen.
A classroom filled with students sitting at desks, with a teacher standing near a chalkboard. The chalkboard contains various written topics such as definition, feelings, and treatment. A student in the foreground raises their hand, suggesting active participation. The walls are adorned with colorful artwork and educational posters. A map of Europe is displayed prominently.
A classroom filled with students sitting at desks, with a teacher standing near a chalkboard. The chalkboard contains various written topics such as definition, feelings, and treatment. A student in the foreground raises their hand, suggesting active participation. The walls are adorned with colorful artwork and educational posters. A map of Europe is displayed prominently.